Wczoraj informowałem Was o zmianie w identyfikacji wizualnej polskiej firmy ubezpieczeniowej Warta, zaś kilka dni temu swoje nowe oblicze zaprezentował światowy lider tej branży- AIG. Firma ta powstała w 1919 roku w Szanghaju. AIG prowadzi swoją działalność w ponad 130 krajach.
Oto co o nowym logo powiedział Robert H. Benmosche, prezes i dyrektor generalny AIG:
Nasze nowe logo symbolizuje AIG odbudowane i patrzące w przyszłość – firmę nowoczesną, dynamiczną, przejrzystą i zrestrukturyzowaną.
Logo AIG zachowało poprzednią kompozycje, w której logotyp zamknięto w prostokącie. Zachowano z pewną różnicą, prostokąt nie jest już wypełniony kolorem, zyskał natomiast obramowanie. Zmianę naprawdę trudno mi ocenić. Z jednej strony wreszcie pozbyto się paskudnego kroju pisma, a kolorystyka stała się lżejsza oraz bardziej nowoczesna. Zarówno w prostokącie jak i pomiędzy literami znajduje się dużo światła.
Natomiast z drugiej, nowe logo z pewnością spotka się z zarzutem, że takie coś po prostu już było. Trudno się z tym nie zgodzić. Istnieje wiele logo zawartych w obramowany prostokąt. Przez klasyczny, niczym nie wyróżniający się krój pisma znak przestaje być charakterystyczny. Dużo traci na oryginalności, a przecież poprzednik był dosyć mocno rozpoznawalnym znakiem. Uważam, że firma takiej wielkości nie może sobie pozwolić na aż tak drastyczną przebudowę identyfikacji. Podsumowując nowe logo jest ładne(o ile mogę użyć takiego stwierdzenia), ale zupełnie nie trafione!
10 comments
fraz says:
paź 10, 2012
jest cos takiego w psychologii widzenia, ze prostokąt daje wrażenie bezpieczeństwa, wiec nawet bez odniesienia do poprzedniego znaku to wybór powiedzmy jest trafiony, ale chyba zostawiłbym to jednak w kontrze… no cóż.. moze za sama zmiane kroju wykonawca nie moglby wziac grubych tysiecy dolarów :P
zobaczmy jak beda wygladac materialy id, tutaj moga sie tylko uratowac jak dla mnie ;)
Chris says:
paź 10, 2012
Zastanawiające jest, że w komentarzach tak często przewija się motyw grubych tysięcy branych za rewitalizację.
Czy komentatorzy nie mają pojęcia ile to wymaga wiedzy, doświadczenia i pracy, by podjąć zadanie zmiany IW takiego koncernu jakim jest AIG?
A może jeden z drugim głupio myślą, że praca projektanta kończy się na wykreśleniu logo a reszta materiałów, często obszernych, sama się opracowuje…
Aby nieco uzmysłowić skalę zjawiska – brand manual GE liczy sobie w wersji podstawowej kilkaset stron.
Jest coś takiego w psychologii Fraz, że nie mając nic powiedzenia, nie powinieneś oblekać tego faktu w słowa.
Autorowi życzę więcej pokory. Aby stwierdzić, że coś jest nietrafione, trzeba mieć wiedzę na poziomie BRIEFU.
Łukasz Dziuba says:
paź 10, 2012
Chris zazwyczaj jest tak, że brief jest niezwykle trudno dostać/znaleźć lub też jest niedostępny dla osób trzecich. To moja subiektywna opinia, w której jako zwykły klient oceniam zmianę w logo AIG i chyba zgodzisz się ze mną że nowy znak za cholere nie jest charakterystyczny.
Chris says:
paź 12, 2012
Prowadzisz tego bloga jako klient czy projektant?
Jeśli to pierwsze, nie sil się na wydumane słownictwo, bo klient takimi kategoriami nie patrzy, jeśli to drugie, zapomnij, że jesteś klientem.
fraz says:
paź 10, 2012
Chris, swoja uwage opieram na kursie pt ‚psychofizjologia widzenia’ oraz publikacjach zwiazanych z logo, a patrzac np. na Orange czy Deutsche Bank jednak taką ‚zasadę’ odnajduję.
Jeśli chodzi o aspekt finansów to jest to oczywiste, napisałem to pół serio, umieściłem też uwagę nt. elementów identyfikacji, ale widocznie nie doczytałeś. Poza tym nikt nie stwierdził, że rebranding jest banalny lub słaby, tak naprawdę nie możemy tego ocenić na tym etapie. Ale każdy może napisać czy mu sie logo podoba czy nie.
A ty jak masz większą wiedzę to dziel się nią w konstruktywny sposób, wtedy wszyscy na tym skorzystają ;)
brand_man says:
paź 10, 2012
Ja tak bajdełejowo zupełnie zapytam, czy ktoś zwrócił uwagę na dokonany dyskretnie rebranding Pasażu Tesco?
Łukasz Dziuba says:
paź 10, 2012
Brand_man a cóż tam się dokładnie wydarzyło? Zarzuć linkiem jak możesz :>
Brand_man says:
paź 11, 2012
Linka niestety nigdzie nie namierzyłem, po prostu będąc na zakupach, idąc pasażem tesco uniosłem łeb i zobaczyłem inną identyfikację od starego przaśnego niebieskiego słoneczka. Wprawdzie nowocześniej to wygląda, ale szbko się zestarzeje. Trza się na badania terenowe udać :-)
Zack says:
wrz 17, 2014
I read a lot of interesting posts here. Probably you spend a lot of
time writing, i know how to save you a lot of time, there is an online tool that creates high quality,
SEO friendly posts in seconds, just search in google – laranitas free content source
Olivia says:
mar 28, 2017
might hire a va to confirm weet2sbsi30;are active, or to organize data, but forget hiring writers. i’d much rather pay more to an american.why don’t i hire foreign writers any more?good writing comes from more than an understanding of the english language. it comes from understanding seo,…