Witam w drugiej odsłonie cyklu „Historie rebrandingów”. Dzisiaj przedstawiam historię i rozwój logo największej sieci restauracji fast-food na świecie – McDdonald’sa.

 

 

Początki firmy sięgają roku 1937, kiedy to bracia Dick i Mac McDonald’s zajęli się sprzedażą hot-dogów. Pierwsza restauracja powstała już w 1940 roku w San Bernardino i w tym czasie powstał pierwszy logotyp. Co może być ciekawe dla osób w XXI wieku, dopiero w 1948 bracia zajęli się szybką obsługą, na początku koncentrowali się na grillowanych daniach, przez co logotyp braci McDonald’sów zachwala barbecue. W zasadzie na logotyp składa się pełna nazwa restauracji „McDonald’s Famous Barbecue” oraz poziome linie mające przyciągnąć uwagę na słowo „famous”.

W 1948, wraz ze zmianą charakteru restauracji wprowadzono nowy logotyp, w mojej opinii najbrzydszy w historii McDonald’sa. Oprócz zmienionej nazwy „McDonald’s Famous Hamburgers” dodano także podpis „Buy’em by the Bag” oraz mały wizerunek kucharza, całość w kolorze białym, drukowanymi literami na czarnym tle.

W roku 1953, w końcu pojawiają się kolory. Logo jest teraz okrągłe, występuje w nim kolor czerwony, czarny oraz beżowy. Skrócono nazwę do obowiązującej do dzisiaj „McDonald’s”, dodano podpis „Coast to coast”, cenę za jednego hamburgera oraz wprowadzono nową maskotkę – hamburgera o imieniu Speedee.

Największa zmiana nastąpiła jednak w roku 1962, kiedy to logo uproszczono do prostego niebieskiego koła, nazwy firmy w kolorze czerwonym oraz litery „M”, która w zmienionej formie przetrwała do dziś i jest jednym z najbardziej znanych wizerunków firm, tak jak Coca-Cola czy Adidas. Wiele osób uważa, że współczesny wizerunek symbolizuje zakrzywione fytki układające się w literę „M”, jednakże jak pokazuje logo z początku lat 60, wziął się z charakterystycznej architektury restauracji McDonald’s z tamtych lat. Przedstawia najbardziej podświetlone elementy: dwa łuki znajdujące się na dwóch końcach restauracji, oraz pochyły dach, opadający od strony wejścia do tyłu. Po raz pierwszy w tym czasie dominującymi kolorami stały się żółty oraz czerwony.

 

 

W roku 1968 ponownie zmieniono logo. Pozbyto się niebieskiego okręgu i całość umieszczono na białym tle. Wtedy po raz pierwszy też zaprezentowano tak znany nam dzisiaj kształt litery „M”. Połączono użyte wcześniej złote łuki oraz zrezygnowano z linii symbolizującej dach. Tak stworzoną literę pokolorowano na kolor pomarańczowy, zaś tekst umieszczony tym razem „przed nią”, na kolor czarny. Symbol McDonald’sa przetrwał praktycznie w niezmienionej formie do dnia dzisiejszego.

Rok 1984 to powrót do głównych kolorów: czerwonego i żółtego. Całe logo dostało czerwone tło, litera „M” żółty kolor, a tekst „McDonald’s” biały.

W 2006 roku odświeżono wizerunek, zostawiając samą literę „M”. Nadal możemy znaleźć czerwone tło oraz podpis „McDonald’s”, jednak nazwa firmy nie zasłania już samego logo i nie jest już jego częścią. Wizerunek ten obowiązuje do dziś.