Powracamy do tematu redesignu Wirtualnej Polski. Tym razem swoją opinię przygotował Dawid Karabin, przedstawiciel agencji interaktywnej BLACKSTAR.

“Pamiętam swoją reakcję, kiedy powstała nowa wersja WP w 2006, wówczas zostałem mile zaskoczony. Historia lubi się powtarzać rzekło się mawiać, niestety nie tym razem. Nie znaczy to jednak, że nową odsłonę WP można spisać całkowicie na straty.

Wpisując dziś http://wp.pl w naszej przeglądarce, ujrzymy pewien standard, do którego większość z nas jest już najzwyczajniej w świecie przyzwyczajona. Dla mnie zabrakło elementu, który mógłby mnie zaskoczyć, asa w rękawie.

Czy nowy dwukolumnowy układ strony, który de facto wygląda jak trój kolumnowy na pierwszym ekranie, będzie hitem? Nie jestem przekonany, tym bardziej, że w 2006 jak i przed 2006 WP miała o wiele mocniej zarysowany dwukolumnowy układ.

Nowa WP to rzeczywiście „nowa” WP. Poprzedni modularny układ z mocnym wyszczególnieniem poszczególnych serwisów/sekcji, mocno uogólniając i upraszczając – został zastąpiony przez kolumny zdjęć i tekstu. Pierwsze co można zauważyć to przede wszystkim większa liczba zdjęć i ilość informacji wyświetlanych na stronie głównej – co można zaliczyć na plus. Pojawił się natomiast ścisk – „coś za coś”.

Należy zwrócić uwagę na zmianę nawigacji – lewa kolumna menu została przekształcona w rozwijalne poziomie menu umieszczone u góry strony. Po kliknięciu w pozycję więcej otwiera się okno wraz z listą wszystkich serwisów – widzimy sporo elementów, jednak ich prezentacja pozostawia wiele do życzenia.

Centralna część, w której znajdował się slider z informacjami został powiększony. Zrezygnowano z Flasha na rzecz Javascript-u, mądry wybór uwzględniając 4mln mobilnych użytkowników i rosnącą tendencję do surfowania po sieci przy wykorzystaniu różnego rodzaju tabletów.

Prawa kolumna nie uległa drastycznej zmianie. Praktycznie w tym samym miejscu mamy dostęp do ważnych tematycznych sekcji portalu jak: wiadomości, finanse, praca. Użytkownik ma możliwość zmiany kolejności wyświetlania tych sekcji, i tylko tych sekcji. Niestety fani motoryzacji i technologii mogą poczuć się pokrzywdzeni, gdyż sekcje poświęcone ich zainteresowaniom nie posiadają tej funkcjonalności, szkoda, że zostały zakwalifikowane jako ciekawostki.

Z informacji prasowej mamy przyjemność dowiedzieć się również o możliwości zmiany objętości poszczególnych sekcji:

Ważną funkcjonalnością, z punktu widzenia użytkowników, jest także możliwość personalizacji strony – przesuwania boksów, zmiany ich objętości i wyglądu – dopasowanie witryny do indywidualnych potrzeb i upodobań.

ŹRÓDŁO: HTTP://DLAPRASY.WP.PL/PR/202846/NOWA-LEPSZA-POLSKA-WIRTUALNA-POLSKA

Niestety nie udało mi się odnaleźć narzędzi oferujących zmianę objętości. Musimy jeszcze chwilę poczekać, wszak to tylko beta.

Enigmatyczna gwiazdka (pierwsza myśl: możliwość dodania sekcji do ulubionych?) przekierowuje do strony: Najpopularniejszych wiadomości w Wirtualnej Polsce. W zależności, w której sekcji klikniemy gwiazdkę, wyświetlą się odpowiednio przefiltrowane wyniki – super, prawda?
Brutalna rzeczywistość jest niestety bezlitosna. Klikając gwiazdkę w motoryzacji otrzymałem:

  • Filmowe mity kosmicznych rozmiarów
  • Trzeba zmieniać facetów”
  • Narzeczony Joli potępiany przez…. gejów! VIDEO

–  cóż, to raczej nie najlepsze rozwiązanie, które wypadałoby dopracować.

Ooops? Dlaczego tak się stało?
Na stronie Najpopularniejszych wiadomości w Wirtualnej Polsce mamy do dyspozycji ogólniejsze kategorie takie jak: Biznes i informacje, czy Hobby i styl życia. Dlatego też klikając gwiazdkę w pracy, otworzy się strona z zaznaczoną kategorią Biznes i informacje, wraz z wynikami, które nie mają zbyt wiele wspólnego z pracą. Natomiast moto gwiazdka prowadzi do strony z zaznaczoną kategorią Hobby i styl życia.

Dlaczego zakładki (tabs) nie wyglądają jak zakładki?

Na dole strony, początkowo można się pogubić, głównie z powodu rozrzuconych zdjęć i reklam.

Nowa WP straciła pazur, niestety. W niektórych miejscach należałoby dopracować graficznie elementy(przykład: można uznać to za czepialstwo, ale ikona kalendarza wygląda naprawdę słabo :)). Brak mocnego akcentu, dominującego koloru, charakterystycznego elementu, który zapadłby w pamięć użytkownikowi to główne zarzuty odnośnie nowej wersji. Mniej ścisku a więcej światła pomiędzy poszczególnymi sekcjami / elementami poprawiłoby czytelność.

Nie liczyłem co prawda na odważny krok w kierunku innowacji, jaki został podjęty chociażby przez The Boston Globe (http://bostonglobe.com) – oczekiwałem natomiast znacznie większego wykorzystania możliwości, jakie dzisiaj oferują nam nowoczesne przeglądarki internetowe.

Należy pamiętać, że mamy do czynienia z wersją Betą portalu, dlatego jestem pewien, że z czasem będzie tylko lepiej. Powodzenia WP, byliście pierwszą stroną internetową, jaką zobaczyłem w życiu na ekranie komputera.”

 

Pozdrawiam serdecznie,
Dawid Karabin / hinok

Plik pdf z opinią agencji BLACKSTAR pod adresem http://blckstr.com/tmp/blckstr-opinia-wpdotpl.pdf