Od dzisiaj możemy oglądać nową szatę graficzną portalu Wirtualna Polska. W związku z tym postanowiłem zaczerpnąć wiedzy ekspertów. Poprosiłem kilka znanych agencji interaktywnych o wyrażenie opinii na temat redesignu WP.PL. Tylko na rebrandblog.pl o nowej odsłonie czołowego polskiego portalu, agencje Eura7, Vision Trust, Grupa Adweb

 

  • Opinia agencji interaktywnej Eura7- Joanna Kaczorowska, User Experience Designer:

„Portal WirtualnaPolska.pl w nowej odsłonie wygląda bardziej nowocześnie niż dotychczas. Generalnie, wprowadzone zmiany, choć dość zachowawcze, ocenić można na plus. WP zadbała o zaaplikowanie standardów i funkcjonalności, do których użytkownicy są przyzwyczajeni w przypadku tego rodzaju serwisów.

Treści na stronie głównej prezentowane są w sposób bardziej przejrzysty niż wcześniej. Wyraźniej wyeksponowana została wyszukiwarka. Zrezygnowano z nawigacji pionowej w postaci długiej listy serwisów tematycznych (po lewej stronie), na rzecz  nawigacji poziomej, w obszarze której wyeksponowano jedynie najważniejsze serwisy (dostęp do pozostałych umożliwia drop down menu, które otwiera się po kliknięciu w „więcej”) .

Główne okno portalu, eksponujące  artykuły polecane, jest – podobnie jak cała lewa kolumna – znacznych rozmiarów. Prezentowane w lewej kolumnie artykuły redakcyjne podzielone zostały na sekcje: „Rozrywka”, „Styl życia”, „Ciekawostki”, „Społeczności” – przyciągają one oko większymi miniaturkami zdjęć, a dzięki dużym nagłówkom łatwiej odróżnić jedną sekcję od drugiej. Dodałabym jednak więcej światła pomiędzy sekcjami. W odmienny sposób (tj. na całą szerokość strony) wyróżniono dział „Społeczności”. Wygląda to dość ciekawie, a dodatkowo wyraźnie odcina górną, newsową cześć strony głównej od części dolnej, zarezerwowanej na treści o charakterze zakupowym. Nowością jest sekcja „Tylko w wp.pl” sugerująca unikalne dla serwisu treści publicystyczne.

Prawa kolumna portalu prezentuje artykuły newsowe pogrupowane w sekcje, do których użytkownicy byli już przyzwyczajeni („Wiadomości”, „Sport”, „Finanse”, „Praca”, „Technologie”, „Motoryzacja”). Na plus oceniłabym umożliwienie użytkownikom personalizacji tej części strony – w zależności od zainteresowań oraz potrzeb można poukładać boksy w wybranej przez siebie kolejności. Niestety, ta ważna funkcjonalność nie od razu jest widoczna – ikony „Przesuń wyżej” i  „Przesuń niżej” pojawiają się dopiero po najechaniu myszką w obszar wybranej sekcji.

Ogólnie rzecz biorąc, wprowadzone zmiany spowodowały, że portal wygląda lepiej i bardziej dynamicznie, choć warto by jeszcze kilka rzeczy zmienić. Na przykład, tak jak wspomniałam, dobrze byłoby dodać trochę więcej światła pomiędzy poszczególnymi sekcjami, a jednocześnie skrócić stronę główną, zmniejszając ilość prezentowanych na niej treści. ”

 

  •  Dla grupy Adweb wypowiedzi przygotowało dwoje ekspertów Magdalena Sielewicz-Szczepańska oraz Ewelina Klimas:

„Nowy layout wp.pl z podziałem na równe kolumny przypomina papierową gazetę. Wprowadzone zmiany działają zdecydowanie na korzyść serwisu, obecny layout sprawia wrażenie bardziej przejrzystego niż poprzedni. Menu w panelu bocznym z listą serwisów (podobny układ do gazeta.pl) zamieniono na menu górne strony (forma drop-down). Podobne menu stosują obecnie interia.pl.pl i onet.pl. Bardziej jednak niż zmiana położenia, na zwiększenie czytelności menu listy serwisów  wpłynęło usunięcie ikonek.

W wersji beta użyto oznaczenia „play” na linkach zdjęciowych do materiału wideo (co jest standardem) jednak już w końcowej wersji zrezygnowano z tego, a szkoda.

Użyta forma zakładek (np. w wyszukiwarce na górze strony) nie przypominają wyglądem zakładek z świata rzeczywistego (np. http://pl.yahoo.com).

Takie elementy jak ikonki RSS, przesuń wyżej, etc. przy niektórych boksach działów (np. dział „wiadomości”) pojawiają się dopiero po najechaniu myszką na obszar boksu.

W starej wersji były widoczne od razu. Zastosowano tutaj ukrycie elementów do momentu, kiedy nie staną się potencjalnie potrzebne.”

Magdalena Sielewicz-Szczepańska, tester aplikacji oraz specjalista webusability w CodeFathers (Grupa Adweb).

„Ciekawa kompozycja strony, fajne rozmieszczenie głównych kategorii, użytkownik szybko odnajduje interesujące go sekcje. Układ bardzo przejrzysty, graficznie dopracowany, ze smaczkami takimi jak ikonki na górze czy też główny slajder, a kończąc na bloku ciekawostek. Delikatność i subtelność w potraktowaniu linków oraz przycisków dodaje lekkości stronie przy tak dużym ładunku informacyjnym. Dodatkowym „łakociem” jest pojawiający się RSS, top news, czy możliwość przesuwania bloków zgodnie z naszym upodobaniem. Bardzo dobre jest rozwiązane rozwinięcie głównego menu i podział na przejrzyste kategorie i tematy.

Poruszając się po serwisie nie nudzę się, co chwilę zachwyca mnie kolejne rozłożenie tekstu, dodatkowa funkcjonalność, mam poczucie dopracowania, przemyślenia każdego kroku.

Reasumując uważam, że zmiany w serwisie są bardzo dobre, dodają jej nie tylko waloru graficznego, ale i ułatwiają użytkowanie strony.”

Ewelina Klimas, Art Director w agencji interaktywnej Adweb (Grupa Adweb)  

 

  • Opinia agencji interaktywnej Vision Trust Mateusz Madura, Managing Director:

„Witrualna Polska po raz kolejny, w nowej odsłonie kreacji wizualnej swojego serwisu, pokazuje iż chce iść zgodnie z panującymi trendami. Była próba Web 2.0, tym razem zmieniamy kierunek na minimalistyczny czy jak kto woli debiutujący „metro style”.

Są chęci, jest pomysł, widać jednak brak koordynacji pracy wielu osób, które nad projektem pracowały. Efekty widać choćby w nie do końca dobrze zgranej typografii, próbie odświeżenia ikonografii, braku konsekwencji w stylistyce – wszystko to tworzy jedną, aczkolwiek niespójną całość.

Przykłady można mnożyć – pierwsze z brzegu to oszczędność w formie graficznej poszczególnych sekcji serwisu w stosunku do ikon menu głównego, których styl mocno odbiega od całości, czy wykorzystywanie raz graficznych, raz systemowych formularzy. Całość na pewno zmierza jednak w dobrym kierunku ponieważ należy pamiętać iż wp.pl to serwis informacyjny, a nie produktowy, w którym najważniejsza jest treść, a nie oprawa wizualna. Daleko jednak jeszcze do takich liderów jak choćby Newsweek Polska (www.newsweek.pl).

Pomijając jednak kwestie wizualne, a skupiając się na użyteczność – tutaj duży postęp i ukłon w stronę użytkownika. Najważniejsza zmiana to przejście na układ dwu kolumnowy oraz sortowanie informacji przedstawianych w serwisie w odpowiedniej hierarchii – czym informacja ważniejsza tym znajduje się wyżej, a jednocześnie łatwiej do niej dotrzeć.

Podsumowując – wszystkie zmiany, które nie wpływają negatywnie (a takich tutaj nie dotrzegamy) można uznać za dobre, tym bardziej jeżeli, tak jak w przypadku Wirtualnej Polski, zmiany te przynoszą wymierne i pozytywne efekty.”

 

Dziękuje bardzo wyżej wymienionym agencjom, za pomoc w przygotowaniu tego wpisu. Bardzo cieszy mnie życzliwość ludzi z branży interaktywnej w Polsce. Wciąż czekamy na opinie pozostałych agencji. Zostaną one umieszczone w drugiej części wpisu.