yahoo-old-new

Po 18 latach istnienia na rynku, portal internetowy Yahoo po raz pierwszy zmienił swoje logo. Przez ostatni miesiąc Yahoo codziennie prezentowało nowe, inne logo, aby wzmocnić hype przed ostateczną zmianą wizerunku firmy. W końcu wyszło… to. 

Firmie należała się zmiana wizerunku, 18-letni znak nie był ponadczasowy i właściwą decyzją było stworzenie nowego. Ankieta przeprowadzona pośród ponad 12 tys. pracowników wykazała, że 87% z nich uważało znak za przestarzały i niepasujący do dzisiejszej twarzy firmy.

yahoo-30-dni

Za stworzenie nowego logo odpowiedzialna jest wewnętrzna grupa grafików Yahoo, która tworzyła też logo w czasie 30 dniowej kampanii. Jeżeli chodzi o jednodniowe teasery, to nie spodziewaliśmy się po nich oczywiście wiele, jednak wszystkie zachowały barwę oryginalnego logo i były typograficznymi zabawami nad logotypem. Prowadziło to do wniosku, że finalna wersja również będzie samym logotypem. Sprawdziło się to, ale nikt na pewno nie spodziewał się wprowadzenia wypukłych znaków z efektem rodem z wysłużonego już logo Google.

Poniżej klip prezentujący nowe logo:

Niestety Yahoo zrobiłoby lepiej nie zmieniając znaku, lub wybierając jeden ze zrobionych w ciągu ostatniego miesiąca. Wytycznymi przy powstawaniu nowego logo były m.in.: unikanie prostych linii, które nie występują w naturze (chociaż Yahoo! to firma IT, która z przyrodą nie ma nic wspólnego, no może oprócz swoich prognóz pogody), użycie liter o różnej grubości oraz matematyczna konsekwencja. Jeżeli chodzi o ostatnią wytyczną – matematyczną konsekwencje, to film oraz grafika poniżej rzeczywiście ją pokazują, jednak w przypadku tak prostego typograficznie logotypu wygląda to na kombinowanie na siłę i tworzenie filozofii pod znak, a nie odwrotnie.

yahoo szkic

 

Wersja z odwróconymi kolorami wygląda o wiele lepiej, ale tylko ze względu na słabo widoczne cienie:

yahoo dwie wersje kolorystyczne

Dosyć zabawne wydaje się dla mnie także uzasadnienie dla efektu 3D – dzięki niemu na każdej literze cień symbolizować ma literę „Y”…

yahoo animacja

 

Co o tym myślicie? Przyznam, że gdyby nie ten efekt trójwymiaru zmiana nie byłaby taka zła. Poprzedni znak jest bardzo dobrze rozpoznawalny i fikuśne, powiększone drugie „O” i przekrzywiony wykrzyknik to cechy charakterystyczne Yahoo i dobrze że firma się tego trzyma. Niestety, firma zamiast stworzyć coś ponadczasowego starała się stworzyć coś nowoczesnego, a w finale wyszło przestarzałe logo.

Źródło: Marissa Mayr, Yahoo Tumblr.